14. mars 2010

Sølvstøv og Hvitløkpulver


Jeg leste ei bok for en stund siden, Sølvstøv og hvitløkpulver av Geir Moseng. Det er ei barne- og ungdomsbok, men jeg vil anbefale den til voksne og.
Boka handler om ei jente, Hilfrid, som tror faren sin er en vampyr. Han har blod rundt munnen og driver med noe rart i hagen. Og han sover om dagen og er våken om natta! Hilfrid har også ei eldre søster som bare er opptatt av motorsykkelkjæresten sin.

Bokas spenningskurve gjør det ikke lett å legge fra seg boka før man er ferdig. Den er ikke bare spennende, men også fangende, gripende, og blir sittende selv etter man har lest den ut. Jeg vil si boka også er litt ekkel, temaet er kanskje litt tragisk, men den tar opp temaer som flere barnebøker burde ta opp. I tillegg er det imponerende hvor godt boka skildrer et barns opplevelser og forståelser av det som skjer rundt det. Det er nok mye dette som gjør boka så gripende. Ikke bare fanger temaet og handlingen leseren, men også følelsen av å lese et ekte barns tanker, redsler og følelser. Dette er rett og slett en barnebok som ikke likner noen andre barnebøker jeg har lest! Den anbefales på det sterkese, for både barn, ungdom og voksne.

Og så må jeg legge til at når forsida på boka er så pen, er den jo verdt å ha i bokhylla!

Legger ved en lenke til en annen omtale av boka:
Med andre ord


Geir Moseng kommer nå i mars ut med sin andre bok. Titttelen Alt skal bli bra, og bare den får meg til å tro at dette er en bok som, i likhet med debutromanen, tar opp temaer som kan være litt ekkelt.
Boka er beregna for barn mellom 11 og 14 år. Jeg gleder meg til å lese den, og regner med at også denne passer for oss som er eldre enn målgruppa.

Fra Cappelen Damm sine sider:
"Jarle er ny i klassen. Den eneste han får kontakt med er Trygve, en ensom gutt som er opptatt av ånder og livet etter døden. Jarle begynner å oppleve uhyggelige ting. Har dette noe med Trygve å gjøre, eller er det fortiden som hjemsøker ham?"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar