23. desember 2011

Hva tar du for gitt?

Foto: Line Moseng. Bruk det som du vil, men oppgi at bildet er mitt :)
Det er mye vi tar for gitt, vi som er så heldige at vi lever i luksus. Jeg tar for gitt at jeg kan sette mat og kaffe på bordet hver dag, uten å måtte produsere maten selv, og at jeg kan varme leiligheten når det blir kjølig. Og apropos det: Jeg tar for gitt at jeg har tak over hodet og strøm i leiligheten. Jeg tar for gitt at jeg slipper å vaske klær for hånd, og at jeg har det hygenisk der jeg lever.
Men kanskje enda er hverdagslig: Jeg tar for gitt at jeg kan si alt jeg mener, til venner, bekjente, statsmakter og mediene, uten å trenge å være redd i etterkant. Ytringsfrihet. Mulighet til å stemme ved valg.
Og jeg tar for gitt at julefeiringa blir koselig, uten fyll, narkotika, kulde eller mangel på gaver og mat.

Hva tar du for gitt?

Er du villig til å ofre noe til gjengjeld for all den luksusen du lever i?

2 kommentarer:

  1. Jeg tar for gitt at jeg kan ytre det jeg ønsker på mine egne vegne uten at jeg skal føle frykt i etterkant, slik du sa... Jeg ahr desverre opplevd så mye rart det siste året at ting jeg tidligere har tatt for gitt ikke blir tatt for gitt lenger. Jeg tar for eksempel ikke for gitt at jeg har nok penger til å få mat hele måneden, jeg tar ikke for gitt at jeg kan ha en varm leilighet hele tiden, da jeg ikke har nok penger til strømmen. Jeg tar ikke for gitt at alle leger gjør sitt ytterste for å hjelpe de syke (uff den var kynisk, hehe), for jeg har opplevd flere som nok er mest opptatt av inntekt. Jeg tar ikke for gitt at landet jeg bor i sørger for at jeg er over fattigdomsgrensa når jeg blir ufør.. grunnen til at jeg ikke tar disse andre for gitt er fordi at etter at jeg ble midlertidig trygdet har jeg faktisk ikke nok til å bo alene, om jeg så bor på et kott uten egent toalett.. hvis jeg og kjæresten min går fra hverandre må jeg leve på andres almisser, som om ikke mamman min hjalp til allerede. Jeg har til og med snakket med sosialkontoret i tilfelle.. og jeg kunne fått noe støtte av sosialen, men ikke noe særlig mer enn det jeg får allerede.. og skulle jeg hatt kommunal bolig måtte jeg selv sørget får å finne et sted å bo mens søknadsprosessen foregikk... Så jeg har vel gått fra å ta veldig mange, små og store ting for gitt, til å ikke ta så veldig mye for gitt, men glede meg over det jeg har her og nå, og ikke minst hjelpe de jeg (når jeg har mulighet) kan som trenger støtte.

    Syns innleggene dine er flotte Line, de får oss til å tenke etter... både når det gjelder stor og smått :)

    Ønsker deg og dine en flott, og koselig jul (romjul), og et gledelig og strålende nyttår :) Gleder meg til å se hva det nye året bringer i form av innlegg på bloggen din :) Syns at de innleggene dine, som jeg har fått med meg, har vært spennende og veldig aktuelle, du skriver på en veldig god og utfyllende måte :D

    Jule- og nyttårsklem fra meg :O)

    SvarSlett
  2. Det er fryktelig trist det du har opplevd, og det misunner jeg virkelig ikke. Men det er jo også litt trist at veldig mange av oss (meg inkludert) trenger å gå på veggen for å tenke over hva vi har!

    Tusen takk, jeg håper jo at jeg får folk til å tenke, veldig glad for at du setter pris på innleggene mine! :)

    God jul og ønsker deg et godt nytt år! :)

    SvarSlett