5. februar 2012

Verdande - Jenter innen informatikk

Jeg tilhører et studie, institutt og fagfelt hvor kvinner er i mindretall. På mange måter har jeg ikke noe problem med det, men samtidig merker jeg at det å finne andre kvinner, både til samarbeid, vennskap og å lage fellesskap ikke er helt enkelt. Det blir kanskje ikke noe bedre av at jeg går på den største studieretninga på huset, tendensen blir at noen få stikker seg ut mens de fleste forsvinner i massen av ansikter som sitter på stuene våre. Å forsvinne i massen er uansett ganske lett på et så stort hus som Institutt for Informatikk (IFI) på Universitet i Oslo.

Behovet for et møtested for kvinner innen informatikk er i alle fall stort. Gutta brauter og har ofte mer tro på seg selv, mens vi jenter er flinkere til å sitte stille og rolig uten å kreve oppmerksomhet. Dermed skaper vi heller ikke de nødvendige båndene mellom oss og andre som oss.

Jeg og tre fantastiske jenter starter nå opp igjen studentforeninga Verdande. Foreninga blei starta opp i 1997, men på grunn av liten aktivitet la de seg under en annen forening på instituttet; Cybernetisk Selskap(CYB). Vi er ikke fornøyde med jobben CYB gjør for å knytte bånd mellom jentene på IFI, og vekker nå Verdande til live igjen.

Onsdag 1. februar startet vi det hele med en jentekveld, og vi fikk besøk av Hanne Larsen og Manuela Hutter fra Opera Software og Anna Blechingberg fra Det Norske Veritas. ForVei-lederne Ilan Dehli Villanger og Linda Therese Sørensen kom også på besøk, og kvelden blei en veldig fin start på vårt prosjekt om å lage et fellesskap for kvinner innen informatikk.

Er du interessert i å få informasjon om oss, kommende arrangementer eller komme med innspill, komentarer eller lignende kan du kontakte oss på e-post:
verdande-forening<KRØLLALFA>ifi.uio.no

En nettside skal vi snart få på plass, i mellomtida kan du følge oss på Facebook, søk etter Verdande - Jenter på IFI, evt følg lenka.

1 kommentar:

  1. Det er et veldig bra initiativ dere tar :) Og man trenger ikke studere det dere gjør for å skjønne det.. selvom jeg nå skulle ønske jeg studerte informatikk for å bli med i "gjengen" deres :) All lykke med gjenoppstart av studentforeningen :)

    Klem :O)

    SvarSlett